Benyomások, gondolatok, elmélkedések

2018. június 8.

Pásztor-Vászovics Nóra: KÖNYVÉLMÉNY – KIS LÉPÉSEKKEL NAGY VÁLTOZÁSOK FELÉ

Kölcsönkaptam és elolvastam Robert Maurer Kaizen című könyvét, és ezt az élményt szeretném megosztani. A témája alapvetően az, hogy kis lépésekkel hogyan tudjuk megváltoztatni az életünket, hogyan vehetünk fel új szokásokat, engedhetünk el károsakat és mindezek hogyan maradnak tartósak.

Azt gondolom, hogy mindez nemcsak a saját életünkben hasznos, hanem a terápiás munka során is. Sokan keresnek fel bennünket olyan problémákkal (elhízás, mozgásszervi gondok stb.), amelyek esetében szükség van az életmód változtatásra is. A tapasztalatom azonban az, hogy ez sokszor nehéz. Ebben segíthet ez a könyv. Az a fő állítás, hogy az agyunk evolúciós okokból fél a nagyobb változásoktól, ezért amikor ilyet akarunk eszközölni, akkor az agyunk egy régebben kifejlődött része a középagy kapcsol be. Ennek amigdala nevű része felel az "üss-vagy-fuss" reflexért. Amikor ez lép működésbe, akkor képtelenek vagyunk a racionális gondolkodásra vagy a kreativitásra. Régen ez a tulajdonság a túlélést biztosította, amikor az ősember az ismert útról le akart térni illetve a mai életünkben is hasznos, például ha tűz üt ki és ki kell menekülnünk az égő épületből. A baj csak azzal van, hogy agyunk ezen része nem csak ilyen esetekben kapcsol be, hanem más változásoknál is például ha elhatározzuk, hogy ezentúl minden nap 30 percet mozgunk. Gyakori tapasztalat, hogy az újévi fogadalmak rövid ideig működnek, aztán valahogy szépen elmaradnak az új szokások. Erre való a kaizen mely az innováció (nagy, látványos dolog rövid időn belül) helyett a kis lépésekre helyezi a hangsúlyt, amelyek azonban hosszú távon nagyobb lépésekhez vezetnek és tartósak maradnak. Annyira kis lépésben kell kezdeni a változást, hogy ne okozzon gondot megcsinálni minden nap és ezáltal meg tudjuk kerülni az amigdalát, mintha a háta mögött mennénk el. Milyen példákat hoz a könyv? Például egy elvált családanyának muszáj lett volna elkezdenie mozogni, de képtelen lett volna az orvos által előírt napi 30 percet betartani, ezért azt tanácsolták neki, hogy amikor TV-t néz, akkor 1 percig járjon egy helyben. Ez annyira kis lépés volt, hogy nagyon könnyen teljesítette. Természetesen amikor ez már jól ment, akkor fokozatosan egyre növelték az időt míg végül észrevétlenül  eljutottak a 30 percig… Ez csak egy példa a sok közül, de jól szemlélteti a kaizen szellemiségét.

Miért gondoltam, hogy megosztom ezt? Egyrészt, mert ez az elmélet is japánból ered csakúgy mint a shiatsu és szellemisége is nagyon hasonlít, tudniillik, hogy gyengéden bánjunk magunkkal. Másrészt pedig úgy gondolom, a terápiás munkánkban is nagyon fontos, hogy olyan tanácsokkal szolgáljunk, amit valóban meg is tudnak fogadni a hozzánk fordulók. Sőt még jobb, ha csak irányt mutatunk, kis kérdéseket teszünk fel és arra bíztatjuk a másikat, hogy saját maga találja meg azt a legkisebb lépést, amivel el tud indulni a változás hosszú útján. Erre találunk jó ötleteket, praktikákat ebben a könyvben. Szívből ajánlom mindenkinek!


Kérdezz valamit Nóritól!


2018. május 28.

Gulyás Viktor: A SHIATSU EVOLÚCIÓJA

Sokszor emlegetjük, hogy a Shiatsu folyamatosan megújuló gyógymód, amely nyitott a nyugati lelki és testi terápiák irányzataira is. Ugyanakkor viszonylag kevés szó esik arról, hogyan alakult illetve mélyült tovább maga a Zen Shiatsu a nagyszerű mester, Masunaga Shizuto halálát követően, vagyis 1981-től napjainkig. Azt jól tudjuk, hogy létezik számos shiatsu irányzat, melyekből ízelítőt kaphatunk a Shiatsu Kongresszusokon. Talán az is ismert tény a shiatsu berkekben, hogy Masunaga mester legjobb tanítványai létrehozták saját rendszerüket, amelyek egyértelműen Masunaga tanításaiban gyökereznek. Így gazdagodott a shiatsu világa például Ohashi Wataru Ohashiatsu-jával, illetve Saul Goodman Shiatsu Shin Tai rendszerével.

Arra gondoltam, érdemes és érdekes lehet betekintést nyerni abba az immáron több, mint három évtizedes intenzív, nemzetközi porondon zajló munkába is, amely a shiatsu érintésben rejlő határtalan lehetőségeket tárja elénk. Ez a munka azért is érdekes lehet a magyar shiatsus közösség számára, mert jó példa arra, hogy a shiatsu evolúciója nem feltétlenül azt jelenti, hogy integráljuk egyéb terápiás rendszerek (pl. oszteopátia) technikáit, bár ez az út is kétségtelenül rendkívül izgalmas és nem utolsó sorban hasznos mind a terapeuta, mind a kezelést kapó szemszögéből nézve. Az evolúció azt is jelentheti ugyanakkor, hogy elhivatott gyakorlók egy meglévő rendszer tudásanyagát rendszerezik, mélyítik és fejlesztik tovább éveken át tartó fáradhatatlan munkával. Minderről bővebben is olvashattok a cikkek, írások között.


Kérdezz valamit Viktortól!


2018. május 7.

Pásztor-Vászovics Nóra: SZÜLÉSFELKÉSZÍTÉS

Az egész egy kedves kismama vendégemnek köszönhető, aki jelezte, hogy milyen jó lenne, ha néhány technikát a férje is meg tudna tanulni. Ennek a felkérésnek nem tudtam és nem is akartam ellenállni, ezért összeszedtem azokat a fogásokat, pontokat, ami a vajúdás alatt hasznos lehet számukra és előképzettség nélkül, könnyen megtanulható.

De mi is történik pontosan egy ilyen alkalmon? Először is általában olyan kismamák jönnek el hozzám a párjukkal, akik shiatsura is járnak hozzám a várandósság alatt, így számukra nem ismeretlen ez a fajta érintés. Egyszerre mindig csak egy párral foglalkozom körülbelül 2,5 órán át.  Ez lehetőséget ad arra, hogy amennyire lehet, az ő igényeikhez igazítsam az alkalmat. Épp ezért az elején beszélgetünk egy kicsit arról, hogy ők mit szeretnének, mi érdekli őket. Akik például az első gyermeket várják, általában érdeklődnek a szülés folyamata iránt, így az elején erről esik több szó, hogy indul meg a szülés, mik a vajúdás szakaszai stb. Aztán kicsit mesélek arról, hogy mi a shiatsu, miért jó a vajúdás alatt, miben tud segíteni. Ezután jön a gyakorlati rész, a kismamán mutatom a technikákat, az apuka pedig utána elismétli, miközben folyamatosan segítek neki. Ezek egyszerű fogások, az izmok lazítása, pontnyomások, amiket többféle testhelyzetben mutatok, ezzel is segítve a vajúdás alatti szabad pozícióválasztást. A kismamától mindig azt kérem, hogy adjon visszajelzést, mi az, ami tetszik neki, jól esik és mi az, ami kevésbé. Így az apuka rögtön tudja, illetve segítek is megtanulni neki, hogy mi esik jól a másiknak, mik azok a technikák, amiket valószínűleg a vajúdás alatt is érdemes lesz használni.

A végén néhány hasznos pontot tanítok meg, amik kifejezetten segítik a vajúdást, az ellazulást, feltöltődést. Külön hangsúlyt fektetek az érintés fontosságára és arra, hogy szavak nélkül is tudjanak minél jobban kommunikálni, minél jobban megérezze az apuka, hogy mi esik jól a párjának.

A gyakorlaton túl fontosnak tartom, hogy az apuka a szavak szintjén is a lehető legjobban tudja támogatni vajúdó párját, ezért mindig mondok néhány alap kommunikációs "szabályt", ami ebben segít. Konkrét példamondatokat is szoktam javasolni, amik a vajúdás alatti módosult tudatállapotban jól használhatóak, kifejezetten támogatóak. Az alkalom végére az apukák hasznos tudással gazdagodnak, amit otthon tudnak gyakorolni, hiszen a legtöbb technika a várandósság alatt is jól használható, nemcsak a szülés alatt.


Kérdezz valamit Nóritól!


2018. április 27.

Darin Ági: VEGYÜNK ÚJ LENDÜLETET A FA ELEM EREJÉVEL

A Fa elem derekán járunk, használjuk ki életünkben a benne rejlő hatalmas erőt, potenciált!

Ha szeretnénk pontosan megérteni egy elem lényegiségét, sokat segít, ha elképzeljük a formát, ahogy a természetben megjelenik. Képzeljünk el egy szép, sudár, virágba borult fát, ami kedves a szívünknek, ami örömmel tölt el bennünket, ha csak rágondolunk is. Gyökereivel stabilan kapaszkodik a földbe, ágaival az ég felé törekszik, színes virágai magát az életet ünneplik, és az örök megújulást hirdetik. Ez a bennünk élő fa jelképezi azt a lényünk mélyén szunnyadó Fa energiát, ami ilyenkor tavasszal, mintegy felébredve a téli álmából, új tettekre sarkall minket, ha tudatosan teret adunk a növekedésének.

A Fa elem lényege a növekedés és fejlődés, ami egy meghatározott cél érdekében tervszerűen, tudatosan történik. A tervező a Fa elem jin szerve, a máj, a cél érdekében szükséges döntéseket a Fa elem jang szerve, az epehólyag energiája mozgatja meg bennünk, s ő egyben a kivitelező is.

Ez az időszak megtámogat bennünket abban, hogy új célokat tűzzünk ki, hogy egy világos képet alkossunk magunkban arról, hogy mit szeretnénk elérni, kellő reménnyel képes minket eltölteni, hogy lesz elég erőnk a megvalósításhoz, s megsegíti, hogy megtervezzük az ehhez szükséges lépéseket.

Ahogy egy egészséges fának kellő rugalmassággal és szilárdsággal kell rendelkeznie ahhoz, hogy az időjárás viszontagságait a szelet, az orkánt, a viharokat elbírja, ugyanígy, ha a bennünk működő fa elem harmonikus, akkor terveinket rugalmasan tudjuk alakítani az életünket átszövő változások függvényében.

Mit tehetünk annak érdekében, hogy megtámogassuk a bennünk lévő Fa elemet?

Álmainkat, vágyainkat fogalmazzuk meg minél pontosabban, ne csak írásban, hanem képekben is, hiszen csak azt a célt leszünk KÉPesek megvalósítani, amiről világos KÉPet tudunk alkotni.

Legyünk aktívak, kreatívak, alakítsunk ki életünkben új szokásokat. Nézzünk új szemmel a környezetünkre, helyzetekre, emberekre. Erősítsük meg a jövőképünket.

Éljünk összhangban a tavasszal, töltsünk minél több időt a természetben, figyeljük meg, ahogy újjászületik, virágba borul, s folyamatosan egyre zöldebb, színesebb és pompásabb lesz. Mozogjunk többet, növeljük rugalmasságunkat nyújtó gyakorlatokkal.

Étkezésünkkel támogassuk meg a májat és az epehólyagot. Együnk zöld színű zöldségeket, spenótot, szárzellert, medvehagymát, újhagymát, rukkolát, csírákat. Együnk minden nap meleg ételt, párolt vagy gőzölt gyökérzöldségeket, főtt gabonákat, főzelékeket.

Aludjunk eleget, a máj energetikai csúcspontján 1 és 3 óra között mindenképpen pihenjünk, feküdjünk, mert csak ebben a helyzetben tud a máj regenerálódni, megújulni s maradéktalanul elvégezni  méregtelenítő munkáját.

S végül, de nem utolsó sorban, szabaduljunk meg a lelki, szellemi mérgeinktől, engedjük el a bennünk lévő haragot, rendezzük sérült kapcsolatainkat.


Kérdezz valamit Ágitól!


 
Megosztom
 
Az iskola
Képzésnaptár
Képgalériák
Videofilmek
Jelentkezz most!
Rólunk írták
Gyakori kérdések
Blog
Archívum
 


Nemzetközi hírek, szakmai cikkek
Kattintson a letöltéshez!

 

Nemzetközi Shiatsu Iskola | 1111 Budapest, XI. ker. Budafoki u. 9-11. I. em. 2. Tel.: +36-70-947-4012  |  info@shiatsu.hu

Impresszum | Sitemap | Jogi információk | Adatvédelmi nyilatkozat