Shiatsu Journal 14. évfolyam 47. szám, 2006 ősz. Kiadó: Németországi Shiatsu Egyesület (Gesellschaft für Shiatsu in Deutschland)
Fordította: Tóth Eszter


Az első meridián-család az önálló energiaellátásunkat biztosítja. A második meridián-család személyiségünk magját alkotja, és ezt kormányozza az életen át. A harmadik meridián-család arról gondoskodik, hogy ne maradjunk egyedül ezen az úton. Mert a harmadik meridián-család arról szól, milyen könnyedén és elegánsan mozgunk a szociális interakciók táncparkettjén. Vagy éppen nem.

A gyomor, lép, tüdő és vastagbél, az első család meridiánjai a test elülső oldalát kontrollálják és az a feladatuk, hogy biztosítsák az energiaellátásunkat, hogy feldolgozzák a felvett impulzusokat, függetlenül attól, hogy táplálékról, gondolatokról vagy információkról van éppen szó. A hólyag, vékonybél, szív és vese, a második család meridiánjai a test hátsó oldalát kontrollálják, és az önmagának tudatában lévő személyiségmagnak biztosítják a szükséges akaraterőt és kitartást ahhoz, hogy céljai felé törekedjen és elérje azokat. A harmadik család meridiánjai pedig, gondoskodnak a szükséges egyensúlyról mindezen folyamatok során. Nem véletlenül kontrollálják ezek a meridiánok a test szélső oldalait: az epehólyag és a hármas melegítő a test külső oldalát. A máj és a szívburok a test belső oldalát. Az oldalak meridiánjai stabilitást kölcsönöznek a szervezetünknek. Egyensúlyt teremtenek. Fejlődésünk során ezek a meridiánok kapnak erőre utolsóként.

Az epehólyag és a hármas melegítő: A mászástól a járásig

A hólyag és vékonybél meridiánokat az előre való haladás ösztönzőiként ismertük meg. A csecsemő fejlődése kezdetén olyan tárgyakra figyel, amelyek a közvetlen cselekvési területén belül találhatók. Ezeket a tárgyakat könnyedén felveheti, s elegendő, ha elsajátítja azt a képességet, amivel a kezeit a szájához tudja vinni.  Ebben a fejlődési szakaszban elsősorban az első család meridiánjaiban kering az energia. Amikor a gyermek elkezd érdeklődni a közvetlen cselekvési területén kívüli tárgyak iránt, akkor erősödik a hólyag és vékonybél meridiánok aktivitása, hogy a mozgásteret kitágítsák. A hólyag és vékonybél meridiánok segítik a csecsemőt abban, hogy vizuálisan befogott tárgyak irányába elmozduljon. Elkezdődik a mászás korszaka. Mindenesetre ahhoz, hogy felegyenesedve járjon, szüksége van a gyermeknek a hármas melegítő és az epehólyag meridiánok erejére is.

Ha az ember megnézi a hármas melegítő és az epehólyag meridiánok lefutásait, világossá válik, mi köze van ezeknek a meridiánoknak az egyensúlyhoz. Ha álló helyzetben aktiváljuk azokat az izmainkat, melyeken a hármas melegítő átfut, akkor olyan testhelyzetet veszünk fel, mely nem igazán különbözik egy kötéltáncosétól. A karokat oldalra emeljük és kinyújtjuk, mintha egy keskeny fatörzsön akarnánk végigmenni és próbálnánk az egyensúlyunkat megtartani. Ezen túl a hármas melegítő lefutásában nagyon szoros kapcsolat mutatkozik a füleinkkel, ahol az egyensúlyszervünk található. Még ha semmi fogalmunk sem lenne a kínai orvoslásról, akkor is kapcsolatba hoznánk egy ilyen lefutású pályát az egyensúly megtartásával. Nem véletlenül tulajdonítja a Zang Fu tanítás a hármas melegítőnek azt a feladatot, hogy gondoskodjon az egyensúlyról a három "égető kamrában".

Az epéről viszont azt tartják, hogy azért az erőért felelős, amivel döntéseket tudunk hozni, és ha az epehólyag meridián lefutását szemügyre vesszük, akkor világossá válik, miért ő a felelőse. Tegyük fel, hogy békésen vándorlunk életutunkon. A hólyag erőteljesen előrefelé tud mozdítani bennünket az úton. Társa a vékonybél támogatja ebben, és lehetővé teszi, hogy néha-néha oldalra is elnézhessünk. De amikor egy kereszteződéhez érünk, az epe erejére van szükség ahhoz, hogy dönteni tudjunk az irányok közt. Egyik meridián sem befolyásolja olyan erősen az oldalirányokat, mint az epe. Az epe tudatosítja bennünk az oldalakat egyáltalán. Ő teszi kézzelfoghatóvá a jobb és a bal képzeteit. Segít megkülönböztetni a jobb és balt. Az epe segít nekünk, hogy a döntéseinket konkréttá, reálissá és láthatóvá tegyük. Az epe a csípőízületet kontrollálja, az oldalirányú mozgásterünket. Segít abban, hogy ne csupán bal felé gondoljunk, hanem a csípőízület irányítása és a további lábon található lefutása által balra is menjünk. Ő hozza döntésünket a tények talajára.

A döntésképesség aspektusa mellett az epe gondoskodik az egyensúlyról is. Ha jó érzékünk van a jobb és bal irányok felé, akkor az azt jelenti, hogy a közép felé is jó érzékünk van. Az epe és a hármas melegítő tehát, mindketten felelősek a testben lévő egyensúlyért, és ha Masunaga meridián lefutásait vizsgáljuk, felismerhetjük, hogy az epe és a hármas melegítő bővített lefutásai, mind a karokon, mind a lábakon a meridián-családok elve szerinti partner-meridiánjaik közelségét keresik. Az epe és a hármas melegítő egységet képeznek, a Shao Yang meridiánokat, a kis yang meridiánjait.

Ahhoz, hogy bébiként a vízszintesből függőlegesbe váltsunk, a Shao Yang meridiánokra van szükségünk, hisz ahhoz, hogy felegyenesedve járjunk, szükségünk van egyrészt egy jó egyensúlyérzékre másrészt a törzs és a lábak oldalsó megtámasztására. Ezeket a feladatokat veszi át az epehólyag és a hármas melegítő meridián. A felegyenesedett járás megvalósításával az evolúció minden fejlődési szakaszán átmentünk. Kezdetben volt az egysejtű. Aztán egy központilag az emésztőrendszer köré felépített élőlény - melyet az első meridián-család képvisel. A következő lépcsőben, a mászási fázisban, átmentünk a hüllők/csúszómászók és a kétéltűek korszakán, amelyben a második meridián-család tagjai domináltak. Végül jön a felegyenesedve járó ember, ahol is a harmadik meridián-család áll kihívások előtt. Ez a család az, ami jelentősen befolyásolja, hogy a teremtés egy méltányos vagy egy kevésbé áhított helyét foglaljuk-e el. Hisz a felegyenesedett járás által egyre nagyobb körben lépünk a szociális kapcsolatok parkettjére, s az, hogy ott hogyan mozgunk, elsősorban a harmadik meridián-családban mutatkozik meg.

Máj és Szívburok
Az érzelmi háztartás

A lefutásukat tekintve, az epehólyag és a hármas melegítő inkább a külvilággal áll kapcsolatban. A máj és a szívburok meridián pedig, a belső világunkkal. És ezen belül is elsősorban az érzelmi háztartásunkkal, ami leginkább a meridiánok lefutásából látszik. A szívburok meridián vészpontja, a befogadó vezeték 17-es, érzéseink epicentrumának tekinthető. Ha érzelmi földrengés következik be, akkor a befogadó 17-es az a pont, ahonnan a rengés kiindul.  Először persze elegendő súrlódásnak kell felgyülemlenie, habár épp a szívburok feladata az, hogy ezt megakadályozza. A szívburok lefutása által felügyeli a nagy mellizmot, az elülső deltaizmot, a bicepszet és az alkar hajlítóizmait. Ha érzelmi támadás ér bennünket, ezt az izomláncolatot feszítjük meg, hogy védjük a szívünket. Összekulcsoljuk a karjainkat a mellkasunk előtt, befelé próbáljuk húzni a szegycsontot, bezárkózunk. Épp a szívburoknál jelenik meg világosan a meridián energia, a testtartás és az izomzat közti szoros kapcsolat. Nem véletlenül a szívburok a szív védelmezője.

A máj meridiánnak hasonló szerepe van. A láb közelítő izmaira van erős befolyással. Feszültség alatt korlátozza a csípőtájék rugalmasságát. Míg a szívburok a tűz elem meridiánjaként inkább a tudatos érzelmekért és szívügyekért felel, addig a máj meridián inkább a tudattalannal van összekötve. Az ösztönössel.

A túlélő ösztönökkel. Az agresszióval, szexualitással, és haraggal. Olyan energiaformákkal, amiket leginkább a csípőtájékon keresztül élünk ki. Rúgással, toporzékolással, vagy egy elegáns csípőmozdulattal. Egy a feszültség alatt álló, közelítő izmok által zárt csípő megnehezíti ezeknek az energiáknak a kifejeződését. Felgyülemlik a feszültség, amely előbb vagy utóbb érzelmi földrengéshez vezethet.

A máj és a szívburok meridián együtt az érzelmi háztartásunk lengéscsillapítóinak tekinthetők. Ha a lengéscsillapítók túl feszesre vannak beállítva, akkor minden kis kavicsot megérzünk, ami életutunkon elénk kerül. Ha túl lazák, akkor a nagyobb lyukaknál megfeneklünk a földön. Egy jó állapotban megfelelően tudunk az egyenetlenségekre reagálni, és súrlódások nélkül siklunk tova, sőt nehezebb útszakaszokat is sikerrel teszünk meg anélkül, hogy rögtön a karosszériánkért kellene aggódnunk. Fontos, hogy mindkét lengéscsillapító jó állapotban legyen. A máj és a szívburok egy csapatként dolgoznak. Itt is észrevehető, hogy a Masunaga által kibővített máj és szívburok meridiánok hasonlóságokat mutatnak fel a lefutásukban. A hat réteg modelljében a máj és a szívburok meridiánok a Yue Yin réteget alkotják.

A három meridián-család kapcsolódása

A meridián-családok egymásra épülnek, és az első meridián-család képezi az alapot. Erről az alapról kiindulva a második meridián-család a mozgásért, valamint a tudatosság, öntudat és a személyiségmag fejlődéséért felelős. Minél nagyobb biztonságot tapasztalunk meg az első meridián-család szakaszában, annál erőteljesebben jelenik meg a megszerzett energia a második meridián-családban, és a személyiségmag könnyedén fogja kifejezni akaratát a világ felé, könnyedén fog megmutatkozni, megnyilvánulni. A harmadik család aztán átveszi a koordinációt, gondoskodik az egyensúlyról és az érzelmi háztartásról. Az összehangolás és egyensúlyteremtés az epe és a hármas melegítő feladata. Az érzelmi háztartás a máj és szívburok meridiánok illetősége. Minél erősebb a második meridián-család, annál könnyebben tudja a harmadik család teljesíteni a feladatát.

Ha zavar van a második meridián családban, akkor a harmadik meridián-család teljes erőbedobására szükség van, ilyenkor válik a feladata igazán láthatóvá. Tegyük fel, hogy nem stabil a személyiségmag. Bizonytalanság van a rendszerben. Zavart az önkép és így a kívánságok és szükségletek is azok. A vese meridián, a második család kulcs meridiánja, ilyenkor gyakran mutat gyengeségre való hajlamot. Hogyan hat ez a harmadik meridián-családra?

Elsőként a hármas melegítő jelentkezik. Úgy a hagyományos kínai orvoslásban, mint Masunaga zen shiatsu rendszerében a hármas melegítő aktivizálódik, amikor arról van szó, hogy külső energetikai hatásokat elhárítsunk. Nem hiába található a hármas melegítőn a "külső kapu" nevű fontos akupunktúrás pont (Hm. 5). Míg a hagyományos kínai orvoslásban a hármas melegítőnek főként patogén időjárási faktorokkal - mint szél, hideg, meleg - van dolga, addig Masunaga egy lépéssel tovább megy, amennyiben ő a hármas melegítőt az energia külvilággal való tudatos cseréjének a színtereként tekinti. Klasszikusan a tüdőnek tulajdonítják ezt a feladatot.  A tüdő cserefunkciójának súlypontja azonban - az első meridián-családban elfoglalt helyének megfelelően - az elsődleges energiaformák felé való ösztönös nyitásban van, amelyek inkább a testi túlélést szolgálják, ami a Po funkciójában is megjelenik.

A hármas melegítő ellenben, a tűz elem meridiánjaként, a tudatos nyitásért felelős. Vagy a tudatos védekezésért. Éppúgy, ahogy a káros időjárási elemeket elhárítja, védekezik a káros érzelmi tényezőkkel szemben is, még mielőtt azok a szívburok 6-os pontján, a "belső kapun" át a szervezetünkbe hatolnának.

A Hara Shiatsu Intézetben több mint tíz éve dolgozunk együtt klinikai intézményekkel a gyermek pszichoszomatika területén és erős érzelmi sérülések esetében a hármas melegítő mindig feltűnést keltett. Ha a hármas melegítő jó formában van, el tudja hárítani a külső támadásokat. A Shen, a tudatunk, időzhet a testi/szellemi rendszerünkben. Amikor a tudat a testben időzik, és biztosak vagyunk magunkban, el tudunk lazulni. Az ellazulás a kí harmonikus áramlásához vezet. Jobban tudunk saját magunk maradni. Szorosabban kapcsolódunk a belső lényegünkhöz. A lényegünk, vagyis a lényegünk energiája könnyebben felszínre kerül. Így érthető, hogy miért nevezik hagyományosan a hármas melegítőt az ősi kí útjának. Azonban, ha folyamatosan negatív érzelmi befolyások érnek bennünket, a külső és belső kapuk bezárulnak. Gyakran zárt azonban a két kapu aktuális esemény nélkül is. Mégpedig akkor, amikor a második meridián-családban meglévő nagyfokú bizonytalanság miatt a szervezetünk biztosra megy. A következmények mindkét esetben hasonlóak: érzelmi elszigetelődés. Elnyomjuk a saját érzelmeinket. A külső érzelmekre egyáltalán nem, vagy túlzottan reagálunk. A szívburok a szív védelmezőjeként nem tud megbirkózni a feladatával. Hasonló minta alapján viselkedik a máj és az epehólyag meridián. A második meridián-családban meglévő bizonytalanság nem engedi kiteljesedni a személyiségmagot. Túl kevés életteret hódítunk meg. Elnyomjuk, vagy túlzott mértékben éljük ki az agressziót és a szexualitást. Nehezünkre esik világos, erőteljes döntéseket hozni. A máj feszült. Az epe gyakran kimerült. Végül megpróbál az alsó szinten, a gyökércsakra szintjén egyensúlyt teremteni, mint ahogy a hármas melegítő ezzel a második szinten próbálkozik. A harmadik meridián-családban egyensúlytalanság uralkodik.

A harmadik meridián-család a gyakorlatban

Olyan tünetekkel, melyek a harmadik család diszharmóniája esetén lépnek fel, gyakran találkozunk a gyakorlatban: érzelmi egyensúlytalanság, elégedetlenség, agresszió, auto-agresszió, depresszió, feszülés érzet a mellkasban és a has területén, mozgásproblémák a csípő és a váll területén, egyensúlyozási problémák, de ilyenek a fejfájás, az alvászavarok, a nemi ciklus zavarai vagy a szexuális zavarok. A szervezet nem állt rá a szociális cserefolyamatra. A belülről kifelé - vagy fordítva - történő energiaáramlás leállt. A harmadik meridián kezelése mozgást eredményez. Akkor is, ha ezek közül a tünetek közül néhányat inkább egy bizonyos meridiánhoz társíthatunk, a gyakorlatban jól bevált a teljes harmadik meridián-család kezelése, mivel a harmadik család meridiánjai egységként végzik a feladataikat. De mit tegyünk akkor, ha a harmadik család zavarai a második vagy az első meridián-család zavaraiban gyökereznek? A kezelési prioritás ilyenkor a tüneteken alapszik, hisz azok megmutatják, hol rekedt meg a legtöbb energia. Vagy, hol hiányzik.

Végső soron a meridián-családokkal végzett munka lényege az, hogy hogyan fordítjuk le kezeltjeink számára a meridiánok üzeneteit. Bár a mellkasi nyomást megszüntethetjük a szívburok kezelésével, de nem tudjuk megakadályozni, hogy a nyomás újra-és újra visszatérjen; mivel a kezelt személy soha nem tanulta meg, hogy időben elzárja szívét olyan ügyektől, amelyek ártanak neki. Mivel a harmadik meridián-család energiája a fejlődése során nem tudott kiteljesedni, és még mindig arra a bemenetre vár, amit sajnos nem kapott meg annak idején.

A meridián-családok energiaáramlása a fejlődésünk építési tervének tekinthető - az alapvető szükségleteink biztosításától a szeretetteljes szociális kapcsolatokig a fejlődés minden szintjét megéljük. Amikor a meridián-családokkal dolgozunk, megpróbáljuk kitalálni, hogy a fejlődés mely lépései nem épültek ki tökéletesen. Éppen ez a shiatsu lényege. Ez a szép a shiatsuban. Az embereket a teljességükhöz kísérni. A meridián-családok igazán jól használható eszköznek bizonyulnak ehhez a munkához...


Mike Mandl: gyógymasszőr, shiatsu-gyógyász, és az ÖDS senior minősített tanára. Saját praxisban és a HARA shiatsu intézetben Bécsben dolgozik tanárként. Az Ich Yin, du Yang. Der dolmetscher für Beziehunhschinesich" című könyv szerzője. (Bacopa Verlag)

Sokat ülsz? Fáradt a hátad, merev a nyakad?

Támogasd a feltöltődést, lazítást, a megújulást a do-in gyakorlataival!

Töltsd le az eBook sorozatot, és kezdd el használni a do-in-t még ma!

>