Elisabeth Gross

Shiatsu az iskolában

Támogathatja-e a shiatsu az egészségmegőrzést az iskolában?

Fordította: Sánta Mónika


Milyen jó lenne, ha már gyerekként megtanultuk volna, mi tesz nekünk jót, illetve mi az, ami egészségesen tart bennünket.

Hogyan járul hozzá a „mai iskola” az egészségtudatossághoz? Mi lenne, ha lenne egy tantárgy, amely az egészséggel foglalkozna? Segíthet-e a shiatsu a gyerekeknek abban, hogy megtanuljanak alapvető egészségügyi ismereteket, és hogy a testükkel kapcsolatban kompetensnek érezzék magukat?

A koronavírus járvány például behozta a digitális oktatást az órarendbe. A tanulóknak korán meg kellett tanulniuk a digitális világban mozogni, és az onnan érkező információkat feldolgozni. De a járvány során nem csak a digitalizálás került a középpontba. Az egész világon az emberek testi- és lelki immunitása volt a téma. Olyan kérdések foglalkoztattak bennünket, mint például: „Hogyan védjem meg magam a fertőzéstől?” „ Mennyire fontos a társasági élet az egészségem szempontjából?” „Milyen testi következményei vannak az órák hosszat tartó számítógépes munkának?”„ Hogyan tudom erősíteni az immunrendszeremet?” „Hogyan tudok kikapcsolódni?” „Mi gyengíti a testemet és ezáltal a lelkemet?”

Mindezek a kérdések a digitális oktatás mellett egy további új kötelező tantárgyat hoztak létre: az egészségvédelmet.

"Az egészség a legnagyobb kincsünk". Ennek a bölcsességnek a szellemében kell tanulóinknak közvetíteni az egészséges táplálkozás ismereteit, az összefüggéseket az egészség és a teljesítőképesség között, illetve a feszültség és lazítás közötti váltás szükségességét. Az egészség nem csak a betegség hiányát jelenti, hanem hogy életvidáman kezdjük a napot. Hogy IGEN-t mondunk az életre. Ahhoz, hogy jól meg tudjunk birkózni a mindennapi élet követelményeivel, elegendő erőforrásra és energiaforrásra van szükség. Az oktatásban a test gyakran háttérbe szorul, csak működnie kell. Ez a működés azonban problémás, mivel a test és a lélek kölcsönhatásban vannak. Ezért a tanárok, a gyerekek és a szülők közérzete szempontjából alapvető fontosságú, hogy jobban odafigyeljünk ezekre az összefüggésekre.

Személy szerint számomra a shiatsu-képzés egy izgalmas utazás volt önmagam felé. Az érintésen keresztül felismertem az engem formáló életmintázatokat, lenyomatokat, és észrevettem, hogy azokból életmódbeli szokások is kialakulnak. Reakciómintázatokra lettem figyelmes, amelyeket gyerekkoromból hordozok magammal. Ez a radikális őszinteség magasabb szintű hitelességet hozott számomra, ami lehetővé teszi, hogy tudatosabban és igazabban éljem az életemet.

"A célzott érintésen keresztül a hara-shiatsu mély önvizsgálatra késztet. A test és a lélek egységéről, teljességéről szól." Tomas Nelissen

„A shiatsu pozitív hatással volt a testtudatosságomra is. Először vettem észre, hogy alapállapotban folytonos feszültségben vagyok. Végre ismét valódi ellazulást és belső békét éreztem. A shiatsu segít jobban kezelni a stresszt, és megtanít helyesen értelmezni a testem jelzéseit. Számomra a shiatsu igazi egészségvédelem!

Amikor megfigyeltem, hogy a férjem 8 éves lánya (Marie) mennyire élvezi a shiatsu-kezeléseket, az jutott eszembe, hogy a tanítványaimmal is gyakorolni fogom a shiatsu-t.”

Illusztráció: Marie, 7 éves, 2020

Ebből adódott a diplomamunkám témája. Az első részben ismertetem a HKO alapjait, illetve a shiatsu elméletét kifejezetten a gyerekek szempontjából. A második részben az iskolai projektemet és személyes megfigyeléseimet írom le. A végén összefoglalom az eredményeket, és egy pillantást vetek a jövőbe.

Az érintés jelentése a gyermek számára

Érzékszerveink számára a legalapvetőbb dolog a tapintás. Az embrió már a méhben érzékeli a víz nyomását, valamint a pulzust és az anya testének mozgását. Az érintés egyfajta táplálék, amely hiányzik az életünkből, ha nem kapjuk meg. A shiatsu emlékeztethet bennünket erre a születés előtti nyomásra. Az embrió egésznek érzi magát. Ez a teljesség érzése néha elveszik, de a shiatsu révén visszaidézhető. Ahogyan a világot látjuk, a hiedelmeink és cselekedeteink attól függnek, hogyan érezzük magunkat.

Minél biztosabbak vagyunk magunkban, annál több energiával tudunk foglalkozni a környező világgal.

Shiatsu kezeléskor a nyomás a bőrre, mint érzékszervre hat, és különösen mélyen behatol a testbe. Az enyhe nyomás reakciót indít el a testben. Kialakul egy jó érzet, és megkezdődhet a gyógyulás. A sok szeretetteljes érintést átélt gyermekekben egészséges alapbizalom alakul ki, amely képessé teszi őket arra, hogy önbizalommal induljanak az életben. Képesek erős kötelékeket kialakítani más emberekkel, és ezáltal kevésbé fogékonyak a betegségekre.

A shiatsu és az öt átváltozási fázis - Az életciklus

Az átalakulás 5 fázison megy keresztül. Minden egyes elem az élet egy-egy területét képviseli, egy benne rejlő erőt, amely a testhez, az szellemhez és a lélekhez kapcsolódik. Természetesen ezek a szempontok a gyerekek fejlődési szakaszaira is alkalmazhatók. A gyermekek fejlődése során a magukkal hozott életkörülmények és a születés előtti lenyomat alapján alakul ki személyiségszerkezetük, amely aztán személyes mintaként jelenik meg életükben.

A Fa-elem a gyermek életében

Ez az életciklus az élet kezdetét, a növekedést, de a mozgást, a koordinációt, a felfedező szellemet, a kreativitást és a szabadságot is jelenti. A Fa elem szelleme HUN, más néven vándorlélek. Nyugati felfogásunkban a HUN a tudatalattit képviseli. Minden benyomást és tapasztalatot tárol, őseinkét is. A HUN az egyéniségünket is képviseli, amit érdemes megélnünk.

Ha a gyermekeket a környezetük vagy életkörülményeik akadályozzák az egyéni fejlődésben, szervezetük nagyon gyorsan és intenzíven zavarokkal reagál.

Ebben az esetben a Fa-Fém energiák kiegyensúlyozatlanságáról beszélünk, ami szélsőséges esetekben testi zavarokban fejeződik ki.

A gyakorlatban: A máj/epehólyag funkció-kör a Fához vannak rendelve. A kapcsolódó érzelem a harag. Ha túlsúlyban van a Fa, például dührohamok esetén, akkor annak ellenimpulzusra van szüksége. Mivel a Fa energia gyorsan növekszik, le kell földelni. Az olyan gyakorlatok, mint az ugrálás és a rázás, támogatják a tudatos földelést.

A Fém elem a gyermek életében

A Fém elem segíti a gyerekeket abban, hogy felismerjék saját határaikat, és ezen keresztül más emberek és az ő határaik érzékelését is. Ennek része az igazságérzet- és a lényeg megragadása, valamint képesség a szerkezet és a rend meglátására. A Fém mély légzést ad a gyerekeknek és annak képességét, hogy a kí-t befogadják az életük során.”

A Fém elem szellemét PO-nak nevezik, ő a test lelke. A PO az emberben a testhez szorosan kapcsolódó pszichés-, érzelmi- és ösztönös erőket is képviseli. A PO tudattalanul reagál, ami azt jelenti, hogy bizonyos eseményekre és észlelésekre adott válaszokat nem lehet tudatosan irányítani. 

A tüdő és a vastagbél funkciókör a Fém elemhez vannak rendelve. Például a szomorúság, a Fém elem érzelme nem mindig negatív. 

Az elengedés életünk részeként való megtapasztalása segíthet megszüntetni a veszteségtől való félelmet.

A meg nem élt gyász azonban megbetegít. Az érzelmi szinten fellépő egyensúlyhiány mindig hatással van a testre.

A gyakorlatban: A Fémet az elemek körforgásában a Föld elem táplálja. Minden központosító és földelő gyakorlat segít a Fém elem erősítésében. A Tűz is hatással van a Fém elemre.

A túlzott Tűz azt jelenti, hogy a figyelem állandóan kívül van és mindent azonnal és lelkesen figyelemmel kísér. A Tűz megolvasztja a Fémet. Ez csökkenti a befelé húzódás erejét. Tehát előnyös a Tűz elem szabályozása a Víz erősítésével. Ugyanakkor csak egy erős Fém képes szabályozni a Fát.

A Föld elem a gyermek életében

A Föld elem a gyerekek és szülők közötti köteléket szimbolizálja. Itt a minden szinten való gondoskodásról van szó. A szülőkhöz való kötődés mellett, a Föld elem az önmagához és másokhoz való kötődés érzését adja a gyermeknek. Ha a Föld energiája rendben van, a gyermek jól érzi magát és a középpontjában van. Úgy érzi jól magát, ahogy van. A megerősített Földdel rendelkező gyerekek természetesnek érzik a testüket és az evést.

A gyakorlatban: A túlcsorduló Fa elem hatással lehet a Földre, és megfordítva, a Föld energia egyensúlyhiánya megfojthatja a Fa elemet. A gyomor és a lép funkciókör a Föld elemhez vannak rendelve. A töprengés, de az alacsony önbizalom is gyengítheti a Föld elemet. Amikor a gyerekek érzelmileg le vannak terhelve, fájni kezd a gyomruk. A biztonságérzet és az ennek megfelelő őszinte szeretet segít megerősíteni a gyermekek középpontját. Az örömet, lelkesedést keltő gyakorlatok is segítenek, mert a Tűz táplálja a Földet. 

A Tűz elem a gyermek életében

A kommunikáció, az öröm és a szeretet kifejezése táplálja a Tűz elemet. A szeretve lenni- és a szeretet érzése elengedhetetlen a gyermek életében. Ehhez az érintés is hozzátartozik. A Tűz-energia szorosan összefügg a nyelvvel. A beszédzavarokkal élők vagy az emberek, akik nagyon sokat beszélnek, valószínűleg zavart mutatnak a Tűz elemben. A Tűz szelleme a SHEN. A SHEN látható a csillogó gyermekszemekben.

A gyakorlatban: A hozzá kapcsolódó érzelem az öröm. A hozzá kapcsolódó szervpár a szív és a vékonybél. A Tűz kiegyensúlyozatlansága a „szalmaláng” jelenségében nyilvánul meg. Fényesen ég, de hamar kialszik, mert kevés energiája van. A Tűz fázist a Víz szabályozza. Ez azt jelenti, hogy a más gyerekekkel való eszmecserét olyan gyakorlatok követik, amelyekben a gyermek teljesen önmaga lehet. A bolondozástól eljutunk a csendig.

A Víz elem a gyermek életében

A létbe vetett általános alapvető bizalom a Vízben van lehorgonyozva. Ha a Víz elem gyengén fejlett, a Fa elem nem bontakozhat ki szabadon. Hiányzik az erő az ötletek megvalósításához és a továbbfejlesztéshez. A Vízben rejlik a kitartás képessége, valamint az elcsendesedés és ellazulás képessége. 

A gyakorlatban: A kapcsolódó szervpár a hólyag és a vese. A Víz energiája ereszkedik, nyugalomba kerül. Az ehhez tartozó alapérzelem a félelem. A Víz hiánya a Tűz túlsúlyához vezet. Akiben nem alakul ki a nyugalom elérésének képessége, azt a külvilág jobban befolyásolja. Ez elszívja az energiát és csökkenti a koncentrációs képességet. A tudatos és meditatív gyakorlatok erősítik a Víz elemet. A Víz kontrollálja a Földet is. Ha nem vagyunk a „közepünkben”, akkor hiányzik a biztonság, ami viszont félelmekhez vezet. A gyerekek néha zajos aktivitással is leplezik a félelmeiket. Itt segíthetnek a „közepet” erősítő, biztonságérzetet adó gyakorlatok. A strukturáltság és az áttekinthetőség segít érzékelni saját belső erejét. Így a félelem elveszti túlsúlyát, és a megerősített Víz új dolgok forrása lesz. 

A gyermekfejlődés fázisai a hagyományos kínai orvoslás szempontjából

A HKO szerint minden ember átesik a fejlődés és az átalakulás bizonyos fázisain, amelyek a természet megfigyeléséből fakadtak. Dr. Rainer Bohlayer ezeket a fejlesztési fázisokat a következőképpen osztja fel:

- Fa elem (Születéstől 12 éves korig)

- Tűz elem (12-30 éves korig)

- Föld  elem (30-50 éves korig)

- Fém elem (50-80 éves korig) 

- Víz elem (80 éves kortól)

A Fa elem ezért különösen érdekes a gyerekekkel végzett testmunka szempontjából. Bohlayer rámutat, hogy ezen korcsoportok mindegyikének megvan a maga szakasz-energiája, fokozott aktivitással. Ez támogatja a változás szakaszában a közelgő fejlődést Bohlayer szerint ez a finomhangolás az első FA fázisnál (= gyermekkor) a következőképpen mutatkozik meg: 

- Víz a Fában: (születéstől a 6.hónapig) 

- Fa a Fában: (6. hónaptól 3 éves korig) 

- Tűz a Fában: (3-6 éves korig) 

- Föld a Fában: (6-10 éves korig) 

- Fém a Fában: (10-12 éves korig)

Ez a besorolás további információkat szolgáltat arról, hogy a gyermeket „melyik elemben” kell a lehető legjobban támogatni. Az Öt elem modell -– valamint a fázisonkénti finomhangolás – segít a meglévő összefüggések jobb megértésében. Például 10-12 éves gyerekek kezelésekor jó tudni, hogy ez a gyerek éppen a búcsúzás fázisában van, a „gyermeki léttől” búcsúzik, vagy pl. középiskolába való átmenetben a régi osztálytól, vagy a régi tanár búcsúzik.

Milyen szerepet játszanak a meridiáncsaládok a gyermekeknél?

Az első meridián-család központi kérdései: Tudok-e vigyázni magamra, tudom-e táplálni magam minden szinten?

Az élet ezen első szakaszában minden a legelemibb alapvető szükségletek körül forog. A légzésről, az evésről, az alvásról, az lemondásról szól. De a biztonságról, a védettségről, az odafigyelésről és a szeretetről is. Az érintés itt kulcsfontosságú tényező, és a bőrrel való érintkezéssel történik. A gyerekek kötődési-szükséglettel születnek. A ragaszkodás biztosítja a túlélést. Tehát az érintés-hiány korlátozhatja a fizikai, érzelmi és spirituális fejlődést.

A második meridián-család az önmagáról és szükségleteiről való gondoskodás. A központi kérdések a következők: Ki vagyok én? Mit akarok? Hogyan érhetem el a céljaimat?

A meridiánok második családja a 6. életévig fejlődik ki. Kibontakozik a képzelet, a gondolkodás, az időérzék. Létrejön a kapcsolat a múlttal, kialakul a jövőkép.

Ehhez a családhoz rendelném a gyermekek önkompetencia fejlesztését. Függetlenül attól, hogy mi történik a második meridián-család fejlődési szakaszában, az első meridián-családot is figyelembe kell venni. Ő az alap. Tehát ha előre nem látható dolgok történnek, mint például a szülők válása, ezek a helyzetek jobban kivédhetők, ha az alap – az alapvető bizalom – nagyon erős.

A harmadik meridián-család: A gyermek iskolába lépésével a családon kívüli közösségek egyre fontosabbá válnak. Társas kapcsolatok, barátságok építése, új szerepek keresése új csoportokban, a nemi identitás felfedezése.

Központi kérdések: Mi az álmom? Hogyan érhetem el a kiteljesedést? Ez az önmegvalósításról szól.

A szociális készségeket kell fejleszteni. A második meridián-családhoz hasonlóan a harmadik meridián-család is függ az előző családok fejlődési szakaszaitól.

„Ha élettervünket faként ábrázolnánk, akkor az első meridián-család a gyökereket jelenti: szabályozza az utánpótlást. A második meridián család a törzset képviseli, stabilitást, erőt, világosságot biztosít. A meridiánok harmadik családja az ágakat, gallyakat és leveleket szimbolizálja. Azt fejezi ki, hogy mi fejlődött ki az adott  lehetőségekből” (Mandl, 2020, 264. old.))

Shiatsu az iskolában - A projekt leírása

2022 szeptemberében lettem egy középiskola 14 fős, első osztályában osztályfőnök. (Ausztriában a „középiskola” 10 éves korban kezdődik. Ez nálunk a felső tagozatot jelenti, öt osztályt). A szokásoktól eltérően én, osztályfőnökként a saját osztályomban sok különböző tantárgyat tanítok. Ez lehetőséget ad arra, hogy nagyon rugalmasan és igény szerint beépítsem a shiatsut a tananyagba. Természetesen első dolgom volt, hogy a szülői értekezleten elmeséltem a tervem a szülőknek, és írásbeli beleegyező nyilatkozattal megkaptam a hozzájárulásukat. Egy szülőpár kivételével mindenki beleegyezett.

Nagyon egyszerű gyakorlatokkal kezdtem, amelyek lehetővé teszik a gyerekek számára, hogy megtapasztalják a kí-t. Kézdörzsölés, melegség érzés, a kí érzékelése a testben stb. A kí izgalmas, a kí érezhető, a kí  mozgatható. Igen, a gyerekek szeretik a kí-t! A helyzettől függően shiatsu-t használtam. Mivel minden nap reggel 8-kor az osztályban voltam, gyakran kezdtük a reggelt shiatsuval. Főleg a kí-t aktiváltuk. A helyes testtartást gyakorolták a gyerekek, egymás meridiánjait ütögették, saját nyakukat és vállukat masszírozták.

A fókuszban a tüdő-, a hármas-melegítő, a hólyag és az epehólyag meridiánok voltak. Mindenki jól tudta csinálni ezeket a gyakorlatokat. A gyerekek ezután láthatóan fittek voltak a nap hátralévő részében.

Aztán eljött a társas gyakorlatok ideje. Az óvatos érintés mellett a gyerekek megtanultak kommunikálni a testükön keresztül is. Fontos a szóbeli visszajelzés a gyakorlók között. „Milyen érzés a nyomás?" „Melegek a kezeim?" Amikor a shiatsuról van szó – adni és kapni – két dolog van előtérben: a figyelmesség és az önkéntesség. A gyerekek számára megterhelő lehet, amikor egy másik személy megérinti őket, mivel előfordulhat, hogy a múltban átélt érintések nem mindig voltak pozitív hatással rájuk.

Ezért fontos, hogy a gyerekek megtanulják, hogy nekik is joguk van a személyes érinthetetlenséghez. Ők maguk dönthetik el, hogy engedélyezik-e a fizikai kontaktust másokkal, és ha igen, hogyan.

Tehát mindig ezzel a kérdéssel kezdtük: Megérinthetlek? És csak egyértelmű IGEN válasz után kezdtük el a gyakorlást, csak bólintásnál vagy OK válasznál nem. Bemutattam a gyakorlatokat és vezettem őket. A fekvőknek az volt a feladata, hogy visszajelzést adjanak arról, hogy kellemes-e számukra, vagy túl erős/gyenge a nyomás. Akik shiatsut adnak, a figyelmesség elvét érvényesítik: úgy érintem meg a másikat, ahogy szeretném, hogy engem megérintsenek.

A biológiában az „Az emberi test” témánál tartottunk. Így tökéletes volt a shiatsut a biológia óra anyagába is beépíteni. Megnéztük a gerincet, a csontokat és az ízületeket az iskolai „Charlie” nevű csontvázunkon, és működésükről beszélgettünk.

A következő shiatsu foglalkozáson csikunggal kezdtük, és egyszer kinyitottuk az összes ízületet, hogy a kí szabadon áramolhasson. Aztán a gyerekek lefeküdtek a jógaszőnyegekre. Az egyik gyerek a másik hátán, a gerince mellett, tenyérrel kezdett fel-alá járkálni, mint egy macska. Ezt a gyakorlatot aztán egyre jobban továbbfejlesztettük. Lefelé a macska, felfelé a tigris, aztán sok hangya és végül egy nagy kígyó...stb.. így a gyerekek különféle érintéseket érzékelhettek. (ököllel, tenyérrel, ujjbegyekkel, hüvelykujjal a gerinc mentén stb.). A képzelet nem ismert határokat.

Miután a hát érintései minden gyermek számára nagyon jólesőek voltak, megtanultuk a kezek és lábak kezelését. A gyerekek meglepően fókuszáltan gyakoroltak és követték az útmutatásaimat. Megmutattam nekik a V-1-es pontot is, és elmagyaráztam nekik, hogy ez a pont csökkenti a kí-t, segít az elalvásban. A Szb-8-as egy újabb tsubo, ami megnyugtatja az elmét, azt is megtanulták. A kéz kezelésénél boldogan cseverésztek, de ez senkit sem zavart, ellentétben a lábak kezelésével, akkor csend lett. Továbbiakban a fej, az arc és a nyak volt a központban. Ez is lenyűgözte őket. A szemöldök simogatása, a hüvelykujj beakasztása a H-1-es pontba és a homlokon át húzása, a fülek masszírozása és lefelé húzása, a "hajmosás" nagy élmény volt mindenkinek.

A fejet nyugodtan a másik kezébe fektetni még mindig nehéz volt a legtöbbjük számára, ezért a nyakkezelést fekvés helyett ülésben folytattuk, és a hüvelykujjunkkal a fej peremét körbejártuk. A gyerekek finoman megtámasztották a nyakuk bal és jobb oldalát puhán a E-21-es pontnál a könyökükkel, hogy csökkentsék a kí feszültségét. Utána átmasszírozták a trapéz izmot, amit mindenki nagyon kellemesnek érzett. A H-1-es pontot mindenki magán is kipróbálhatta. Hüvelykujjukat vagy mutatóujjukat a szemüregekbe helyezték, és felfelé nyomást gyakoroltak. Ez a pont segíthet például fejfájás esetén. Az orrnyerget a hüvelykpárnával fel-le dörzsölték, ez szintén oldja a feszültséget és könnyedség érzést kelt.

Egyszer kipróbáltam a gyerekekkel a mezítlábas shiatsut, és adtam a kezükbe egy botot, ami segített nekik egyensúlyozni. A botot azonnal harci eszköznek használták, és ebben a helyzetben a legfontosabb dolgom az volt, hogy értelmesen elmagyarázzam nekik a bot szerepét a kezelésben. Legközelebb bot nélkül próbáltuk ki és tökéletesen működött. A kezelést adók azonban nehezen tudtak lágyan lépegetni. Jobb volt kézzel kezelni a lábakat. Így tudták felfedezni a lábfej „természetét”. Ez nagyon kellemes volt mindenkinek, és elvezette őket a kívánt nyugodt energetikai állapotba. Amikor utána egy kis meditációs utat tettem velük, majdnem elaludtak.

A gyermekek és történeteik

A shiatsu és más fizikai gyakorlatok révén gyakran beszélgettem a gyerekekkel az egészségükről. Meglepődtem, mennyi gyerek hozott magával különféle betegségeket vagy korábbi betegség-történeteket. Néhány példát szeretnék itt említeni. A nevek fiktívek.

S. (11 éves) szereti a shiatsut, és könnyedén elsajátítja az összes fizikai gyakorlatot, ami a „középpel” kapcsolatos. Úgy alszik, mint egy medve – mondja az anya. Az arcán és a karján azonban ekcémás, különösen most télen.

E. (12 éves) másik iskolából érkezett, ismétli az első osztályt. Az önértékelése kezdetben nagyon alacsony volt. Nagyon jól beilleszkedett, és nagyon szeret az új iskolába járni. Annyira érdekli a shiatsu, hogy gyakran jön hozzám a szünetben, és szeretné pontosan tudni, hogyan működik a nyakkezelés, mert otthon szeretné kezelni az apját. Hosszú órákat dolgozik a számítógép előtt, és gyakran extrém feszültség van a nyakában és a kezében. E. maga is gyakran feszült. Gyakran fáj a feje. Egészségtelenül eszik, túl keveset alszik és alig mozog. Az aktiváló gyakorlatok a legjobbak számára, hogy a kí újra jól tudjon áramlani.

J. (11 éves) szeretne egy egész órás kezelést. Amit leginkább észrevettem rajta, az az, hogy mennyire nehezen tud ellazulni egy kezelés alatt. Fülzúgásban szenved, ami sajnos nagyon befolyásolja az életét. A zaj különösen stresszeli. Négy évvel ezelőtt autóbalesetet szenvedett a családjával, amelyben az édesapja meghalt. Általában nagyon nyugtalan és gyakran dekoncentrált. Szereti a shiatsut és lenyűgöző összpontosítással kezel, amit az osztály általában nem tud sokáig fenntartani. Otthon shiatsu kezelést ad a rokonoknak.

M. (13 éves) nyelvi problémákkal küzd, nehezen kommunikál. Éppen az első osztályt ismétli. A szünetekben gyakran bosszantja a többi osztálytársát, úgy tűnik, csak így tud kapcsolatba lépni a többi gyerekkel. A shiatsu lehetőséget ad neki önmaga megismerésére, és segít abban, hogy jobban kifejezze magát. Szereti a meditációt. Számára a legfontosabbak az álló helyzetben végzett fizikai- és légzőgyakorlatok. Magas, nagyon vékony, és görbén tartja magát. Úgy tűnik, csak egy enyhe széllökés kell ahhoz, hogy felborítsa. Édesanyja azt mondta, hogy M. nagyon szereti a shiatsut, és már otthon is kipróbálta.

T. (11 éves) Iskolakezdéskor szorongott. Minden nap sokat sírt, és gyakran el kellett hozni az iskolából. Fél a füvektől és a gombától az erdőben. Azt hiszi, minden szennyezett. Fertőtleníti az asztal felét, és kezet kell mosnia, amint csinál valamit, vagy valamihez hozzáér. Állandóan fertőtlenítőt használ. Két hónapja terápia alatt áll, rögeszmés-kényszeres betegségét kezelik. A shiatsu segít neki ellazulni, és valószínűleg enyhíti a szorongását is. A szülei hálásak az iskolai shiatsu foglalkozásokért. Segít T-nek este elaludni, ha megnyomja a tsubo-t, amit megismert. (V-1)

S. (10 éves) ADHD-val diagnosztizálták. Anyja azt fontolgatja, hogy Ritalint ad neki, mivel nagyon rendetlen, és elveszti az összes iskolai holmiját. Nyilvánvalóan nagyon nehéz a viselkedése otthon. Az iskolában nagyon szociális és segítőkész. Rendkívül ért a számítógépekhez, és nagyon szeret festeni. Ott nagyon jól tud koncentrálni, és sokáig dolgozni. A shiatsu hatását nem igazán érzi. Hason fekvéskor mindkét karját a mellkasa elé tolja. Nem tud nyugodtan feküdni vagy ülni, össze-vissza bolondozik. Amikor azonban shiatsut ajánlanak, ő mindig azonnal ott van.

B. (11 éves) sokat költözött, és csak két éve van Ausztriában. Már jól beszél németül, de inkább introvertált. Szülei nem engedik, hogy részt vegyen a shiatsu-ban. Vizelési kényszere van. Amikor az osztály shiatsut gyakorol, néha lefekszik egy jógaszőnyegre, és úgymond passzívan lazít. Amikor egy lábkezelést mutattam, fogott egy papucsot és azt kezelte.

Személyes észrevételeim

Eleinte több kérdés is eszembe jutott. Hogy viselik a gyerekek? Mi történik, ha egy gyerek nem akarja, hogy megérintsék? Van valamiféle csoportdinamika? Ki kivel gyakorol? A lányok is gyakorolni fognak a fiúkkal? Mit mond a többi tanár és az igazgatónő? Mit hallanak a szülők a shiatsuról a gyerekektől?

Láttam a lelkesedést a gyerekeken. Élvezték, hogy megérintették őket, megtapasztalták a shiatsu általi ellazulást és a kezeléseket. Folyamatosan azt kérdezik tőlem, hogy gyakorolhatunk-e újra shiatsut. Már az elején nagyra értékelték a kérdést, hogy meg szabad-e őket érinteni, és mindig egyértelmű választ adtak. Volt egy lány, aki szeretett fiúkkal gyakorolni. Egyébként a lányok inkább lányokkal, a fiúk a fiúkkal gyakoroltak.

Amikor elkezdtem egy visszacsatolási kérdéskört egy shiatsu kezelés után, a felszólalások mindig pozitívak voltak, és a gyerekek is nagyon világosan tudtak beszélni a testük bizonyos érzékenységeiről. Arra a kérdésre, hogy milyen kezelést szeretnének ma kapni, általában a hátat vagy lábat, de leginkább mindkettőt válaszolták. A mi osztályunk üvegajtós, így a többi diák észrevette, hogy valami "szokatlan" történik az osztályunkban. Csodálkozva megálltak, és egy pillanatra benéztek. Voltak olyan megjegyzések, mint "nagyon jó" vagy "én is ezt akarom csinálni". A délutáni napköziben más gyerekek is ki akarták próbálni a shiatsut. Meglepődtek, hogy utána mennyire ellazultak voltak.

Először attól tartottam, hogy ez túlságosan befolyásolja a tanári szerepemet. A shiatsu másfajta, bizalmasabb kapcsolatot alakít ki a tanulókkal. Eleinte féltem, hogy ez esetleg nem fér össze a tanári szerepkörrel. Ezek a félelmek alaptalanok voltak. A shiatsu révén elmélyült a kapcsolat a diákokkal, egyenrangúként találkoztunk, és nagy tisztelettel bántunk egymással. Ennek nincs negatív hatása az osztályfőnöki szerepemre. Ellenkezőleg, az osztályt kényszerítés nélkül is lehet vezetni. 

Ehhez a tiszteletteljes együttműködéshez mindenekelőtt az elismerő kommunikáció és a világos keretfeltételek fontosak. A shiatsu mindkettőt egyesítheti.

A többi tanár kíváncsi volt, de még mindig távolságtartó. Azonban minden tanárnál találkoztam bizonyos kíváncsisággal, amint a saját testükről volt szó. Néhány tanár maga is ki akarta próbálni a shiatsut, és bejelentkezett hozzám egy kezelésre. Itt vettem észre, hogy a kollégák ugyan szeretik a shiatsut, de a 30 perces autózási menetidő komoly akadályt jelent. Ha a shiatsu a tanároknak közvetlenül az iskolában lehetne, mindenképpen kedvező megoldás lenne. Gyors lazítás kevés időráfordítással.

Kérdőív szülőknek

Kérdőíven tettem fel néhány kérdést a tanítványaim szüleinek. Azt akartam megtudni, hogy a gyerekek beszélnek-e otthon a shiatsuról.

A kiosztott 12 kérdőívből 10 kérdőív érkezett vissza. Az értékelt válaszok kétharmada szerint a gyerekek lelkesen beszéltek otthon a shiatsu kezelésekről.

A gyerekek több mint fele kipróbálta már otthon a shiatsut a családtagjaival. A szülői értekezleten több szülő is hálásan megköszönte az iskolának a shiatsut, mivel az igen nagy hatással volt mind a lányokra, mind a fiúkra.

Mesélnek-e a gyerekek otthon a shiatsuról?

Nem: 20%

Igen, de keveset: 10%

Igen, lelkesen: 70%

Arra a kérdésre, hogy változott-e valami a gyermekeikben, a szülők körülbelül egyharmada azt válaszolta, hogy a gyerekek nyugodtabbak és koncentráltabbak. Különösen feltűnő volt, hogy a legtöbb szülő azt nyilatkozta, hogy a gyerekek jobban szeretik az iskolát, több örömet találnak benne.

Mi változott meg a shiatsu segítségével?

Semmi: 8%

Nyugodtabb lett: 17%

Koncentráltabb lett: 17%

Több öröme van az iskolában: 58%

Végül azt a kérdést tettem fel, hogy a szülők jónak találják-e a shiatsut, mint tantárgyat az egészségvédelemben. Tízből kilenc szülő beleegyezne egy iskolai tantárgyba heti egy shiatsu órával. Egy szülőpár ezt inkább egy projekt részeként tudná elképzelni. Senki nem volt, aki ne tartotta volna jó ötletnek.

Legyen-e shiatsu egészségvédelemként az iskolában?

Nem : 0%

Igen, projektként: 10%

Igen, egyszer hetente, 90%

Összefoglalás

A shiatsuval az iskolában a gyerekek lehetőséget kapnak arra, hogy más módon érezzék a testüket és megismerjék, megtudják, mi tesz jót neki. Jobban magukra találnak, és így felfedezik a bennük rejlő lehetőségeket. Ez a tudatosságot erősítő képesség együtt jár a személyiség érésével is. Az éberséget fejlesztő shiatsu gyakorlatok hozzájárulnak önmaguk és mások megismerésének mélyüléséhez, az impulzusok kontrolljához és az empátia növeléséhez. A kölcsönös shiatsu kezelések támogatják a tiszteletteljes együttműködést. A gyerekeknek megtanulnak kommunikálni - verbálisan vagy non-verbálisan - és határokat felállítani. A shiatsu segítségével egy eszközt kapnak, amellyel megtapasztalhatják a saját teljességüket. Véleményem szerint ez az alapja az önálló, boldog és egészséges életnek.

Összességében a shiatsut nagyon jól fogadták az iskolában a szülők, a gyerekek és a tanárok, és ezen visszajelzések miatt továbbra is beépítem az óráimba.

Nagyobb léptékben akár az "egészséges iskola" részeként is integrálható lenne a shiatsu. Új igazgatóm észrevette, hogy a szülők milyen jól fogadják az "egészséges iskola projektet", és ő is egyetértett. 2022 novembere óta külön minőségirányítási csapat működik az „egészséges iskola” szervezésében. Ez a csapat segíti az iskolákat a fejlesztési programokban, amelyek célzottak, ismétlődőek és bizonyítékokon alapulnak. Iskolánk hosszú távú célként szeretné beépíteni az egészségfejlesztést. Több intézkedést is kitűztek célul, mint például a „mozgó szünetet”, az „egészségfejlesztő szabad tereket” és az „egészségtudatosság a táplálkozáson keresztül” programot.

Még tervezés alatt áll, hogy a shiatsu milyen formában – akár projektként, akár kiegészítő lehetőségként – valósulhat meg az iskolában. Amit személy szerint nagyon fontosnak tartok, és ami nagyon ritkán található meg az ausztriai iskolákban, az a diákok és tanárok számára készült elvonuló termek kialakítása. Az épületben tartózkodó sok ember hangos zaja stresszt és fáradtságot okoz. Egy kis, csendes időtöltés a shiatsuval energiát és motivációt adhat. Az egyik ötlet az lenne, hogy ezt a szobát jógaszőnyegekkel, zenével, meditációs párnákkal, hangtálakkal és esetleg olyan kártyákkal alakíthatnánk ki, amelyeken kiválasztható lenne néhány gyakorlat. Ily módon minden tanár használhatná a termet néha, akár saját maga, akár az osztálya számára, illetve a tanulók egyénileg is, egy-egy rövid időszakban, ha szükségük van rá. Azt hiszem, ezzel a projekttel egy kis lépést tettem afelé, hogy az iskolában elinduljon a „shiatsu, mint egészségfejlesztő tevékenység”. Folytatás következik.

Iskolai tanár és shiatsu gyógyás

Ezzel a diplomamunkával ötvözni tudtam a munkámat a szenvedélyemmel. Mindig is fontos volt számomra a tudás megszerzése és átadása. Engem a shiatsu "összekapcsol" a testtel, lélekkel és szellemmel." Mélyben gyökerező és mégis szabad."

Irodalom:

Zimmermann, Heinrich, Wöhrle: Kinder in Balance. Das große Lehr- und Übungsbuch, TQ Verlag, Steinbergkirche, Deutschland, 2016

Mandl, Mike: Meridiane. Landkarten der Seele, Bacopa Verlag, 2020

Oßenbrüggen, Britta: Yoga und Shiatsu mit Kindern. Ein Weg zur Ganzheit. Books on Demand GmbH

Norderstedt, o.J Walz, Philipp: Praktikum für Kinderpsychomatik, International Academy for Hara Shiatsu, Wien o.J. Fit für die Schule – stark fürs Leben. Kiener Verlag, München, 2019

Sokat ülsz? Fáradt a hátad, merev a nyakad?

Támogasd a feltöltődést, lazítást, a megújulást a do-in gyakorlataival!

Töltsd le az eBook sorozatot, és kezdd el használni a do-in-t még ma!

>